Атлетик блог (51)

Да тренирам или не, когато съм болен?

В последните няколко месеца правиш чудеса във фитнеса залата и ще е жалко, ако трябва да пропуснеш тренировки, въпреки че усещаш настинката. Оттук идва и въпросът:

Да тренирам или не, когато съм болен?

Възпалено гърло, болки в мускулите и хрема със сигурност не са приятно нещо, но ако все още имаш енергия да тренираш, трябва ли да го правиш?

Освен че можеш да заразиш другите в залата, какви са реално опасностите от тренирането, когато си болен.

ВОДАТА: ХИДРАТИРАНЕ, ДЕХИДРАТИРАНЕ И СПОРТ …

Атлетик блог (45)

От Пламен Христов

Водата е една от най-изобилните и важни субстанции в тялото ни, като формира около 70% от общото ни тегло. Дори храната, която ядете, се състои от около 70% вода.

Ако сте дехидратирани, започват да се случват меко казано неприятни неща. Още при дехидратиране в рамките на 3% може да се усети спад в спортните постижения. При загуба на 10% от водата в тялото може да се разболеете, а при 20% дори има сериозен риск за живота ви. Можете да издържите седмици наред без да се храните, но само няколко дни без течности. Очевидно водата е толкова важна за оцеляването ви, колкото и за постигането на спортните ви цели.

Ползата за спортистите

Ако сте подложени на диета, е важно да пиете достатъчно вода, за да може черният дроб да метаболизира мазнините. Необходимо е да пиете много вода, ако в момента преминавате през зареждане с въглехидрати, за да може тялото да складира глюкозата под формата на гликоген!                                           

А знаете ли, че според редица учени, водата ви помага да отслабнете, като създава усещане за ситост и съответно ядете по-малко. Въпреки това, лично на мен това не ми се случва, а и всъщност мненията в тази посока са противоположни. Има спорни изследвания по темата, но каквото и да изтъкват различните течения, няма спор по генералния въпрос: трябва да сме добре хидратирани! Така че съчетайте водата с добър хранителен план и няма как да се объркате по пътя към целта си.

От спортна гледна точка, колкото повече вода има в мускулите, толкова по-добре функционират те. Тя ще увеличи не само размера, но и силата им. Нутриционистите изтъкват, че в света на фитнеса се приема, че водата в мускулите им позволява да поддържат положителен азотен баланс, което директно влияе на размера им. Изглежда, че точно както и растенията, мускулите ни се нуждаят от вода, за да растат. Дехидратираното тяло не е готово за рекорд.

От колко вода всъщност се нуждаем?!

Не сте сигурни от колко чаши вода на ден се нуждaете? Международната асоциация за спортни науки препоръчва между 8 и 12 чаши, тоест около 2.5 литра, както и да изпивате по около литър вода за всеки килограм, изгубен заради потене по време на тренировки. Последното е плюс споменатия прием. Обикновено, тялото ви усвоява 500 мл. вода за 15 до 20 минути, така че ако приемате вода на малки порции през целия ден, вероятно ще направите много добрини за себе си!                                                                                    Междунарoдният институт по спортна медицина предлага една по различна формула – около 75 мл. за всеки килограм от собственото ви тегло, ако не сте активни, и около 100 мл., ако спортувате. Това е доста по-различно! Каквото и да е, обаче, препоръчителното количество на ден, уверете се, че пиете достатъчно вода преди и след тренировка!

Ползи за здравето

Водата е страхотна и по причини, нямащи нищо общо със спорта. При изследване още от 2002-а, калифорнийски учени установили, че при хората пиещи по пет чаши от 250 мл. вода на ден имало 50% по-малък шанс да починат от сърдечни болести, отколкото хората пиещи само по две чаши. Само две чаши вода на ден! Това е убийство! Няколко подобни проучвания отчитат, че хората изпиващи поне осем чаши вода дневно, е по-малко вероятно да страдат от камъни в бъбреците, проблеми със слюнчените жлeзи, както и от няколко вида рак. Като цяло водата ви носи редица ползи:

  • Облекчава главоболието – то често се появява вследствие на дехидратиране;
  • Ако сте добре хидратирани, ставите ви ще работят по-гладко, което освен всичко останало, намалява риска от контузия;
  • Заздравява кожата и я прави да изглежда по-млада;
  • Регулира телесната температура и помага на мускулите да се снабдят с необходимите хранителни вещества;
  • Отмива токсините;
  • Без достатъчно вода сърцето трябва да работи повече, за да доставя наситена с кислород кръв до всички клетки. Това важи за всички важни органи. Точно заради това ще усетите сериозно изтощение, ако сте дехидратирани.

Макар че водата е важна, недейте да прекаляват с нея. Ако изпиете прекалено много, това може да доведе до хипонатремия – електролитен дисбаланс, или иначе казано прекалено ниски нива на натрия в кръвта, което е много опасно! Това обаче не се случва ако просто изпиете още две чаши за деня! Спокойно!

Вода и живот …, вода и спорт – както и да го погледнете, необходимо е отношението ви да е абсолютно сериозно защото тя наистина е от жизнено важно значение!!! Ами …, да пием по чаша вода в такъв случай!  

Жените и протеините: значение, митове, количества …

Атлетик блог (44)

От Пламен Христов

След цяла седмица здрави упражнения и строга диета изпитвате непреодолимо желание да кривнете от внимателно планираното меню. Внимателно претегляте всичко, с което се храните, но постоянната мисъл за сладолед или шоколад взривява мозъка ви. Оказва се, че тази мисъл може да е особено силна, ако сте жена!? Не, това не е сексистко изказване, наука е!

Дамите често мечтаят за сладки изкушения, но всъщност изглежда страдат от недостиг на протеини в диетата си. Това може да е проблем за всеки човек, но е особено тревожно за дамите, които спортуват редовно. Тялото ви се нуждае от въглехидрати и мазнини, за да си набавя енергия, а протеините са важни за развитието и възстановяването на тъканите. Ако сте в залата за ред изтощителни серии, недостигът на протеини ще попречи на способностите на тялото ви да се развива и възстановява.

Ще ви разкажа малко повече за това, как да използвате протеините, как да ги впрегнете в работа, за да постигнете по-лесно целите си.

Фитнес тайната

Атлетик блог (42)

От Пламен Христов

Оказва се, че една от най-големите тайни на фитнес индустрията, това е законът на термодинамиката. Енергия срещу енергия. Това не е наука за ракетостроене, но е изключително полезно познание и се оказва, че много хора я пренебрегват. Оказва се, че често хората се доверяват повече на наука свързана с компютри или сложни машини, но аз ще ви върна малко назад при това с една единствена цел – да познавате собствените си тела по-добре!

Ако искате да отслабнете (или по-специално да намалите телесната мазнина), трябва да сте в дефицит на калории. Дали това ще стане чрез упражнения, хранене или комбинация от двете е важно, но основата е – дефицит! Вярно е и това, че ако искате мускулите ви да растат, трябва да сте в излишък от калории. Средната точка е известна като „хомеостаза”. Докато сте в това състояние, можете да направите и двете, но това е сложна работа и е възможно само до известна степен.

5 упорити методa срещу упоритите стрии

Атлетик блог (36)

Около 80 % от жените развиват стрии по време на бременност. Освен бременността, пубертетът и бързото качване или сваляне на тегло също могат да доведат до появата на стрии. Обикновено, когато кожата се разтегне много бързо, колагенът се поврежда. Кожните тъкани губят еластичност и изглеждат като ивици.

Най-ефективният метод да се избегнат неприятните белези е превенцията им. След като вече си ги развил, те не могат да се заличат напълно, а възвръщането на еластичността на кожата си е цяло предизвикателство.

Лазерните терапии са една опция за третиране на стриите, но домашните средства могат да бъдат по-добър вариант, като се има предвид ефективността и безопасността им.

7 начина да поддържаш мускулна маса, когато не си в залата

Атлетик блог (34)

Трябва да си признаем, че понякога наранявания, болести, пътувания по света или чиста лудост ни държи далеч от фитнес клуба. #билисметам

Въпросът е дали можеш да поддържаш натрупаните след толкова потене и упорити тренировки мускули, когато по една или друга причина не можеш да тренираш.

Краткият отговор е – да, можеш. Ето някои стъпки, с които да поддържаш мускулната маса (а не да трупаш мазнини) по време на следващия период на „беззалие“.