18.05.2018 г.

Атлетик блог (67)

5 опасни капана при загуба на мазнини

Когато искаме да загубим телесните мазнини, ние сме склонни да наблюдаваме само  обичайните заподозрени, като нива на активност и калории. Това ли само е важно всъщност?!

Логиката е следната – излишните калории, независимо дали са от протеини, въглехидрати или мазнини (трите основни “макронутриенти” в храните) – неизбежно ще ни докарат до покачване на килограми. Така че очевидно решение е да се приемат  по-малко калории и да се тренира повече. Това е абсолютно вярно, но не е единственото… !

Загубата на мазнини е „вътрешна” за организма ви работа и ако нямате здрав черен дроб, тогава задачата се превръща в непосилна. Ако черният дроб не функционира оптимално, вие ще се мъчите да загубите мазнини и това наистина ще е мъка! Често наричаме черния дроб “втори мозък” на тялото и то по твърде основателни причини. Той регулира хормоналната функция, асимилира хранителните вещества, филтрира кръвта, метаболизира лекарствата и обработва инсулина. И това са само няколко от функциите му.

Всички тези функции са от решаващо значение за вашето здраве и са важни за вашия метаболизъм. Здравият черен дроб е единственият орган, притежаващ забележителната способност за регенериране. Той може бързо да регенерира увредената тъкан, като по този начин предотвратява собственото си неуспех и дори може да се възстанови след оперативно отстраняване, когато е било необходимо частично отстраняване на черния дроб поради фиброза или тумор.

26.03.2018 г.

Атлетик блог (59)

Фитнесът и математиката – как се смятат калории?

Пътят до постигането на идеалната фигура никога не е лесен. Трябва да бъдат направени много промени в начина на живот – някои избират да направят това с диети, други наблягат само на тренировките, без да се съобразяват с храненето си, трети залагат на нещо средно между двете. Често, обаче, се оказва, че този път не е праволинеен. Има множество възвишения и спадове. Понякога се отпускаме малко повече и се отдалечаваме от желаната цел, после пак се завръщаме към фитнеса. А дори и да постигнем килограмите, за които сме си мечтали, можем лесно да излезем от границите и да видим нежелана цифра на кантара отново. Това често се случва с диетите. Ако искаме да задържим добрите резултати, трябва да си създадем навици в храненето, които да превърнем в неизменна част от живота ни. Много успешен начин да направим това е чрез смятане на калориите, които приемаме, когато се храним.

 

Защо е полезно?

Ако изчисляваш дневното количество калории, които приемаш, ще имаш ясна представа за сегашното си състояние и накъде отиваш. Можеш лесно да видиш, когато прекаляваш – кога трябва да добавиш нещо и кога да махнеш. Виждаш нагледно какво слагаш в тялото си и какво му липсва. Освен това, когато си записваш подробно всичко, подсъзнателно сам ще си задаваш граници. Никой не иска да напише на листа как е изял половината от дневната си дял калории под формата на чипс. Ще има мотивацията сам да се възпираш от вредните храни.

Атлетик блог (58)

Опасните коремни мазнини

От Пламен Христов

Искате ли да отслабнете? Търсите ли начини да сте по-жизнени и да имате повече енергия? Ако е така, направете каквото е необходимо, за да се отървете от коремната мазнина! Не само от нея, разбира се, но обърнете внимание на мазнините в областта на пояса.

Вярвате или не, мазнините около стомаха засягат здравето ви на всяко ниво. Това е не само неестетично, не само неприятно, но и много опасно. Все повече изследвания показват, че мастната тъкан увеличава риска от коронарна артериална болест, диабет, инсулинова резистентност и преждевременна смърт. Не успях да избягам далеч от мрачните краски, но това е самата истина – груба и достатъчно неприятна. Но има светлина в тунела защото за щастие тези проблеми могат да бъдат предотвратени чрез прилично хранене и упражнения.

Защо абдоминалната мастна тъкан е толкова опасна?                   

Атлетик блог (54)

Какво всъщност означава фитнес?

Поддържането на добро ниво на физическа активност е нещо, към което всички трябва да се стремим. Но може да е трудно да се определи какво всъщност означава фитнес.

Фитнесът се определя, като „набор от способности, които хората имат или постигат, и които са свързани със способността им да извършват физическа активност“.

Това описание обхваща доста повече от това човек да може да тича бързо и да вдига големи тежести. Въпреки че и последните две са важни, те се отнасят само до определени области на фитнеса. В днешната статия ще разгледаме по-подробно какво значи фитнесът.

Атлетик блог (51)

Да тренирам или не, когато съм болен?

В последните няколко месеца правиш чудеса във фитнеса залата и ще е жалко, ако трябва да пропуснеш тренировки, въпреки че усещаш настинката. Оттук идва и въпросът:

Да тренирам или не, когато съм болен?

Възпалено гърло, болки в мускулите и хрема със сигурност не са приятно нещо, но ако все още имаш енергия да тренираш, трябва ли да го правиш?

Освен че можеш да заразиш другите в залата, какви са реално опасностите от тренирането, когато си болен.

ВОДАТА: ХИДРАТИРАНЕ, ДЕХИДРАТИРАНЕ И СПОРТ …

Атлетик блог (45)

От Пламен Христов

Водата е една от най-изобилните и важни субстанции в тялото ни, като формира около 70% от общото ни тегло. Дори храната, която ядете, се състои от около 70% вода.

Ако сте дехидратирани, започват да се случват меко казано неприятни неща. Още при дехидратиране в рамките на 3% може да се усети спад в спортните постижения. При загуба на 10% от водата в тялото може да се разболеете, а при 20% дори има сериозен риск за живота ви. Можете да издържите седмици наред без да се храните, но само няколко дни без течности. Очевидно водата е толкова важна за оцеляването ви, колкото и за постигането на спортните ви цели.

Ползата за спортистите

Ако сте подложени на диета, е важно да пиете достатъчно вода, за да може черният дроб да метаболизира мазнините. Необходимо е да пиете много вода, ако в момента преминавате през зареждане с въглехидрати, за да може тялото да складира глюкозата под формата на гликоген!                                           

А знаете ли, че според редица учени, водата ви помага да отслабнете, като създава усещане за ситост и съответно ядете по-малко. Въпреки това, лично на мен това не ми се случва, а и всъщност мненията в тази посока са противоположни. Има спорни изследвания по темата, но каквото и да изтъкват различните течения, няма спор по генералния въпрос: трябва да сме добре хидратирани! Така че съчетайте водата с добър хранителен план и няма как да се объркате по пътя към целта си.

От спортна гледна точка, колкото повече вода има в мускулите, толкова по-добре функционират те. Тя ще увеличи не само размера, но и силата им. Нутриционистите изтъкват, че в света на фитнеса се приема, че водата в мускулите им позволява да поддържат положителен азотен баланс, което директно влияе на размера им. Изглежда, че точно както и растенията, мускулите ни се нуждаят от вода, за да растат. Дехидратираното тяло не е готово за рекорд.

От колко вода всъщност се нуждаем?!

Не сте сигурни от колко чаши вода на ден се нуждaете? Международната асоциация за спортни науки препоръчва между 8 и 12 чаши, тоест около 2.5 литра, както и да изпивате по около литър вода за всеки килограм, изгубен заради потене по време на тренировки. Последното е плюс споменатия прием. Обикновено, тялото ви усвоява 500 мл. вода за 15 до 20 минути, така че ако приемате вода на малки порции през целия ден, вероятно ще направите много добрини за себе си!                                                                                    Междунарoдният институт по спортна медицина предлага една по различна формула – около 75 мл. за всеки килограм от собственото ви тегло, ако не сте активни, и около 100 мл., ако спортувате. Това е доста по-различно! Каквото и да е, обаче, препоръчителното количество на ден, уверете се, че пиете достатъчно вода преди и след тренировка!

Ползи за здравето

Водата е страхотна и по причини, нямащи нищо общо със спорта. При изследване още от 2002-а, калифорнийски учени установили, че при хората пиещи по пет чаши от 250 мл. вода на ден имало 50% по-малък шанс да починат от сърдечни болести, отколкото хората пиещи само по две чаши. Само две чаши вода на ден! Това е убийство! Няколко подобни проучвания отчитат, че хората изпиващи поне осем чаши вода дневно, е по-малко вероятно да страдат от камъни в бъбреците, проблеми със слюнчените жлeзи, както и от няколко вида рак. Като цяло водата ви носи редица ползи:

  • Облекчава главоболието – то често се появява вследствие на дехидратиране;
  • Ако сте добре хидратирани, ставите ви ще работят по-гладко, което освен всичко останало, намалява риска от контузия;
  • Заздравява кожата и я прави да изглежда по-млада;
  • Регулира телесната температура и помага на мускулите да се снабдят с необходимите хранителни вещества;
  • Отмива токсините;
  • Без достатъчно вода сърцето трябва да работи повече, за да доставя наситена с кислород кръв до всички клетки. Това важи за всички важни органи. Точно заради това ще усетите сериозно изтощение, ако сте дехидратирани.

Макар че водата е важна, недейте да прекаляват с нея. Ако изпиете прекалено много, това може да доведе до хипонатремия – електролитен дисбаланс, или иначе казано прекалено ниски нива на натрия в кръвта, което е много опасно! Това обаче не се случва ако просто изпиете още две чаши за деня! Спокойно!

Вода и живот …, вода и спорт – както и да го погледнете, необходимо е отношението ви да е абсолютно сериозно защото тя наистина е от жизнено важно значение!!! Ами …, да пием по чаша вода в такъв случай!