13.04.2018 г. Хранене

Атлетик блог (37)

Режим на хранене – нужен ли е?

Най-вероятно си мислиш, че трудната част от света на фитнеса са тренировките. Звучи съвсем логично… но не е точно така. Може да изглежда, че предизвикателството започва, когато хванеш тежестите и облечеш спортното облекло. Но всъщност истинското изпитание е в кухнята, когато си изправен пред вечната дилема – полезна срещу вредна храна.

Повечето хора нямат проблем да се поизпотят, но когато дойде времето да решат с какво да нахранят тялото си, обикновено се поддават. И е напълно разбираемо. Всеки иска да се глези редовно с вкусотийки от всякакъв тип – здравословни или не – и едновременно с това да се радва на страхотно оформена фигура. Но това, за съжаление, се оказва по-близко до фантастиката. В реалния живот се изисква проява на дисциплина и постоянство извън фитнеса също.

След като си осъзнал, че трябва да внимаваш с храненето си, идва още един момент – когато не си сигурен как да го направиш. Всеки е бил на твоето място, не се притеснявай. В днешно време сякаш няма човек, който да не знае какво трябва да правиш и бърза да ти даде съвет. А когато влезеш в интернет, информацията е дори в пъти повече. Най-често можеш да чуеш или прочетеш за детокс, за диети от всякакъв тип или пък за индивидуален хранителен режим, направен от професионалист. Кое от тях ти е най-нужно и защо ще разбереш от тази статия.

27.03.2018 г.

Атлетик блог 21 (1)

5 мита за хранителните навици!

От Пламен Христов

Има много митове за храненето – eто истината! Чувствате, че е време да се погрижите за здравето си веднъж завинаги, за да започнете да проучвате най-добрата диета или най-добрите храни за ядене. Скоро ще разберете, че има толкова много дезинформация в интернет и много от темите са в противоречие със себе си. Тези митове обикновено се пренасят от уста на уста, през фитнес клуба и от къде ли не и могат да бъдат широко разпространени много бързо. Ето ги и тях – топ пет на митовете за храненето!

Мит 1: Въглехидратите са лоши!                                                                                      

Десетилетия мазнините бяха враг на загубата на тегло, но изглежда, че фитнес света си намери нова изкупителна жертва: Въглехидратите! Въглехидратите получават лоша репутация защото произвеждат инсулин, за да задържат захарта в кръвта или да я използват за енергия. Когато ги поставите в нова позиция, а именно че няма нищо опасно в тях, ако не сте диабетик и ако не прекалявате с преработените въглехидрати като рафинирана захар, ще бъдете в мир със себе си и ще се почувствате  добре. Ако отрежете въглехидратите поради това, че искате да отслабнете, а след това отново ги върнете в храната си, няма да си помогнете много – точно обратното! Те са предпочитаният източник на енергия и липсата му вкарва организма ви в резервен режим на работа. А така нареченият „йо-йо ефект” не е нищо друго освен връщане към старите вредни начини на хранене.

Атлетик блог (3)

Протеини – какво, защо, как и кога?

Този път ще ти разкажем за големия “розов слон” в стаята – протеините. Всички сме чували за тях, всички ги консумираме, но може би има неща, които все още не знаем за тях. Затова тук сме ти подготвили всичко свързано с протеините – какво точно представляват те, защо са полезни и защо се нуждаем от тях, как да ги приемаме и кога. За да разбереш, просто продължи да четеш.

Какво?

Протеините, още познати като белтъчини, са в центъра на функционирането на всички живи организми познати на земята … и това не е преувеличаване. По-познатото им име сред държавите по света идва от старогръцки и набляга на фундаменталното и първостепенното у него (от гр. “протос” – първична нишка). В България използваме и друго име, което идва от яйчния белтък, с който се храни малкото пиленце, докато се излюпи – както птичето, така и ние имаме нужда от чудотворното вещество.

Всъщност протеините са изградени от множество аминокиселини, като според това колко от тях съдържа се определя пълноценността му. Има 20 вида аминокиселини, 9 от тях са незаменими защото тялото не може да ги синтезира само и трябва да се подсигурим, че поемаме дневната доза от тях чрез храната. Добрият протеин включва всички незаменими и колкото може повече от останалите 11.

При всеки процес, който извършваме, се нуждаем от белтъчините. Затова е важно да поддържаме нужното ниво в организма.

Атлетик блог 29

Храната – кога и по колко?

Всички сме виждали как повечето пакетирани храни на гърба си имат изписани калориите и какъв процент е това от дневния прием. Ами, игнорирай всичко това. Това по никакъв начин не засяга целите, които си си поставил и постигането им устойчиво. Тези цифри са базирани на препоръчителната дневна доза от 2000 калории. Тази диета, обаче, не е подходяща за всички. Това е общо взето поставена от обществото рамка, която ти се втълпява, че трябва да спазваш, без значение дали си професионален атлет с високо ниво на активност, или си обикновен работещ човек с уседнал начин на живот.

Истината е, че всеки човек е различен, има целеви калориен прием, според неговата височина, килограми, години, процент телесна мазнина и активност през деня. Ако искаш да промениш нещо в тялото си, трябва много добре да знаеш къде се намираш в момента и какво искаш да постигнеш.

Какво да ям преди и след тренировка?

Атлетик блог (39)

Когато говорим за фитнес и тренировки в залата, има някои универсални въпроси, които инструкторите чуват почти всеки ден:

1. Как мога да извлека максимална полза от тренировките си?

2. Как мога да отслабна по-бързо, да изгоря възможно най-много калории и да се чувствам енергично достатъчно дълго, за да мога да се справя с всяка тренировка?

Въпреки че има и други елементи, които могат да повлияят на уникалната за теб ситуация, има един много прост отговор, който може да отговори на тези въпроси:

Яж!

И по-конкретно – яж правилните храни в правилното време.

5 съвети как да се храним здравословно навън

Атлетик блог 29

С нарастващия избор на ресторанти, става все по-лесно да поглезим небцето си навън. Невинаги, обаче, успяваме да намерим подходящо място, което да ни подхожда на хранителния режим или на здравословната диета.

Днес ще те запознаем с няколко полезни съвети за това как да се храниш здравословно и навън.